onsdag 21 mars 2012

Kontroller här och kontroller där

Klara 7,5 veckor; 4550 gram och 56 cm


Idag var jag på Bvc med Klara på sedvanlig 2-månaderskontroll med läkarbesök. Hon fick MVG: "Med Beröm Godkänt" för att citera Bvc-sköterskan. Hennes viktkurvan stiger brant uppåt och hon väger nu som en genomsnittlig 2 månaders bebis. Äter bra, sover bra, skriker bra och bajsar bra. Precis som det ska vara alltså;)

Jag minns en helt annan 2-månaders kontroll för 1,5 år sedan. Då bröt jag ihop. Kunder inte stoppa ångesten och tröttheten. Började storgråta inför BVC-sköterskan och läkaren. Svamlade något om att amningen inte riktigt kommit igång och att det var jobbigt... De såg att det var på allvar! Man ringde amningskonsulenten som jag hade haft kontakt med tidigare och så samrådde vi alla fyra. Där och då blev Benjamin inlagd för första gången.


Benjamin undersöker våren.

Nu på fredag ska vi med på den berömda 18-månaderskontrollen på Bvc och ska stolt visa upp vår Benjamin som faktiskt kan gå! Och nästa fredag ska vi träffa läkaren igen. Jag vet inte vad någon av de förestående besöken kommer att innebära.


Men jag vet att Benjamin är förkyld igen. Hostar, snorar och... just det (vi har lärt oss vid det här laget) kräks... Lite onödigt kan tyckas med tanke pÃ¥ de förestÃ¥ende vägningarna... 

Ni kanske kommer ihÃ¥g att vi optimistiskt bytte mat för nÃ¥gra veckor sedan.  Optimismen har bytts till realism. Det blev ingen märkbar förändring med den nya maten. Lite mindre kräk till vardags kanske men sÃ¥ här i förkylningstider är det som vanligt igen. Den enda förändringen är väl att kräket luktar lite annorlunda. (ApropÃ¥ det är doften av kräk och bajs frÃ¥n enbart sondnäring ett kapitel för sig som vi kan ta en annan gÃ¥ng. (Eller inte;))


Så Bvc på fredag och läkarbesök fredagen därpå. Det är Benjaminimalimatens cliffhanger för de närmaste veckorna. På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar