måndag 1 oktober 2012

Semesterfrågor

Oj! Så kallt och ruggigt och mörkt det är! Det känns liksom ännu lite kallare, ruggigare och mörkare här hemma efter en vecka i Grekland. Där såg jag bara ett enda litet ensamt moln under hela tiden. Funderade först en kort stund på vad det var som skuggade mig. Sen var det skuggiga över. Och först då noterade jag det lilla molnet på den klarblå himlen. Vi hade alltså tur med vädret. Det var perfekt!

Under semestern har jag vräkt i mig såväl frukostbuffé som medelhavsbuffée, efterrättsbuffé och middagsbuffé. Storasyster har vräkt i sig glass samt en och annan pommes frites mellan glassarna medan lillasyster har vräkt i sig massor av frukt och spridit minst lika mycket runtomkring sig.

Benjamin har i sin tur vräkt i sig av sin energidryck. Kanske var det värmen som gjorde honom törstig. Han vräkte i sig flera deciliter om dagen. Vi fick till slut ransonera för att han inte skulle kräkas vilket han lätt gör om det blir för mycket av det goda. Dock fanns det inget på någon av bufféerna som lockade honom. Lika bra det kanske eftersom vi hade förhandlat oss till bebis-pris på honom (gränsen var på 2 år) på grund av att han inte äter så hade det ju varit lite tjuvaktigt om han faktiskt hade länsat bordet;)

Det finns naturligtvis massor att skriva om vår semester men förutom denna korta matrapport nöjer jag mig med att citera några av de mest frekventa frågorna under den gångna veckan:

"När ska vi bada?" tätt följt av "Får jag en glass?" var de i särklass mest frekventa frågorna från storasyster.

"Var är Benjamin?" tätt följt av "Har du koll på Benjamin?" var de i särklass mest frekventa frågorna mellan mig och Bosse.

"Where do you come from?" tätt följt av "Are they twins?" och "Can I help you?" var de i särklass mest frekventa frågorna till oss. 

Och så... bakom semesterskimret av strålande sol, härliga bad och god mat lurade frågorna om Benjamin inom mig som de så ofta gör: "Vad tänker han?" "Vad känner han?" tätt följda av "Vad är utvecklingsstörning?" "Vad är autism?" och sist men inte minst "Vem är Benjamin?"

De frågorna kan jag inte åka på semester från... och det är jag faktiskt inte säker på att jag vill heller. De frågorna är ju en del av mig själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar