söndag 2 december 2012

Barnkalas!

Storasyster har fyllt 5 år och haft både vuxen- och barnkalas. Kalas handlar en del om att äta gott och när man är 5 år - också om att äta rätt Och då menar jag inte näringsriktigt rätt utan rätt till färg och form. Jag och Frida har de senaste veckorna hållit till i köket och bakat; prinsesstårta, chokladtårta, rulltårta, lussekatter, och vaniljbullar. När vi inte bakat har vi pysslat; marsipanrosor, rosa maränger, chokladbollar rullade i rosa glitterströssel och godispåsar...

Benjamin har också varit med i köket. Kletet kring munnen, bör jag dock tillägga, är inte han själv skyldig till. Det har hans envisa mamma kletat dit i ännu ett lönlöst försök...


Det har varit roligt att baka och pyssla. Det absolut roligaste är ändå att diska efteråt (tycker Benjamin alltså, inte jag...) Att få leka med vatten är så roligt att han skrattar högt!


 Vi är mycket stolta och nöjda med resultaten och glada över kalasen!



På bankalaset idag fick de små prinsessorna dekorera sin rulltårtebit själva med spritsad grädde, marsipanrosor, mash-mallows, gelehallon och rosa-vita sockerkulor. Vindruvor och banan fanns också som alternativ men de fick lillasyster äta upp efteråt för de i princip var orörda..


Alla njöt av godsakerna med god aptit. Alla utom Benjamin... Hans kost har idag bestått av Enfamil. Kolhydraterna i Enfamil utgörs av gelatiniserad risstärkelse speciellt behandlad för att minska/stoppa kräkningar. Detta sker genom att risstärkelsen tjocknar i magens sura pH-miljö. För Benjamin är förkyld, hostar och ... kräks!












1 kommentar:

  1. En sån mamma skulle min dotter älska :-)
    Fast jag skulle tro att du är på rätt plats, så hon får fortsätta att dras med mig och klara sig utan rosiga tårtor.
    Hoppas på att förkylningen och hostan ger med sig och att världen fortsätter vara vit (eller har ni inte fått någon snö i väst ännu?)och full av nya utmaningar för lillebror.
    /Mia

    SvaraRadera