tisdag 21 maj 2013

Logopedresan...

För några månader sedan kontaktade jag patientnämnden för att bland annat framföra min kritik mot bristande resurser vad gäller logopeder i vårt landsting. Jag tycker verkligen synd om dem som har denna arbetsmiljö - hör bara:

  • Framåt jul 2010 borde en remiss skrivits till en logoped.
  • Sommaren 2011 skrevs en remiss till logoped.

Det har varit en lång resa, men nu har vi äntligen en logoped där jag faktiskt känner att vi får hjälp. Det finns en logoped som hinner engagera sig och som har möjlighet att ta in helheten, det vill säga både ätstörningen och språkutvecklingen.

Vi har diskuterat insatser både på hemmaplan och bortaplan. Vi har pratat om den storaproblematiken och även fokuserad på de små utvecklingsstegen.

Och kanske viktigast av allt. Idag fick jag en bekräftelse på att ärendet Benjamin inte riktigt blivit hanterat som det skulle! Det kändes viktigt för mig. Då har mina funderingar kring samordning och kontinuitet hos logopedmottagningen inte varit obefogade. 

Nu hoppas jag att vi kan gå vidare från där vi står nu och få ett helhetstänk och kontinuitet kring vilken hjälp vi och Benjamin behöver för att lära sig äta och prata.

Vilka dessa är och blir ser jag mycket fram mot att få berätta om framöver!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar