onsdag 9 maj 2012

Ett försök till?

Det är nu faktiskt 7 månader sedan jag startade den här bloggen. Tänkte i min enfald att jag kanske skulle hålla på till jul, eller nyår. Sedan skulle nog ämnet Benjamin och maten vara uttömt. Tänkte jag. I min enfald....

Vi är inte särskilt nöjda med Benjamins matsituation, men frågan är om vi är vi tillräckligt missnöjda med den för att göra ännu ett försök att avvänja Benjamin vid flaskan i syfte att motivera honom att prova vanlig mat. Det är nämligen det rådet som NoTube ger; om inte vi förändrar något kommer inte Benjamin heller att göra det, skriver de.

I förra inlägget återgav jag delar av den senaste korrespondensen mellan oss och NoTube. Här följer det senaste svaret från NoTube i sin helhet:

Dear Sofia and Bo,


I fully understand your diappointment and also frustration and exhaustion. But if you dont change anything, the chances are minimal, that Benjamin will.


To try is always better than not to have tried and one unsuccessful experience does not justify to give up.I think one must actually try over and over again, especially if the present situation is absolutely not satisfactory.


If you are sure its not good for him to keep it this way and if you are sure you dont like it this way, then what can you loose by trying to make a change?


Sorry, this is my probably personal opinion about many things in life, so this is why I suggest it in your case too. So please just make up your mind about if you want to try or not and dont make it into a life changing or irreversibel decision, try or dont try but try to get out of the dissatisfactory mood about the current situation as it is also not good for your son.


Kind regards MDS


Jo, vi ska nog försöka med någon slags förändring igen. När det blir varmt och skönt igen och vi kan äta ute. Så att det inte blir så mycket spill inomhus. För som det är nu så går förändringarna så långsamt så långsamt. Napptricket verkar Benjamin ha tröttnat på och matprotokollet slutar alltmer sällan över 5 dl.

Frågan är om det är vi som ska initiera en förändring eller om det är Benjamin som ska göra det...

1 kommentar:

  1. Kanske är det Benjamin försöker göra med sina nappsmakningar och köttbullestrumpor. Kanske visar han att han är redo nu? Hur tydliga ska tecknen vara? Alltså, jag är inte provokativ... jag bara funderade lite.

    SvaraRadera