onsdag 20 mars 2013

Couronne-ringar och mammas fötter

Jag är sjuk. Två dagar med feber och halsont. Större delen av tiden har jag tillbringat i sängen. När jag inte sovit har jag läst. "Autism och autismliknande tillstånd hos barn, ungdomar och vuxna" av Christopher Gillberg. Boken är visserligen från 1999 men det var den som fanns om ämnet på vårt bibliotek.

Under rubriken "Störningar i ätbeteenden" läste jag: "Märkliga intressen för viss föda är mycket vanliga. Vissa barn med autism har stora svårigheter att tugga. Framför allt dessa barn kan tycka mycket om att stoppa hårda föremål i munnen och tugga på dem."

Jag kan inte annat än att le igenkännande. Benjamins nya favorit är couronne-ringar som han gillar att ha inne i munnen och "tugga" på. Andra favoriter är småbilarnas hjul, pennor, bestick och så... mammas fötter. Mina strumpor är blöta vid tårna varje gång jag suttit i denna fåtölj och Benjamin varit i närheten. Det är ganska mysigt trots att han kan bita till ganska hårt om man inte passar sig. Och när jag vickar på tårna så gapskrattar han. Varje gång!




1 kommentar: