måndag 23 juli 2012

Förändring

Jag har sedan i förrgår fått flera reaktioner på den kommentar från Notube som jag citerade: "The change first has to be in the heads of the parents." 


För att göra den meningen rättvisa måste jag tillägg att de orden fanns i ett sammanhang. Den var en del av en konversation mellan oss och Notube, det var ett svar på eller en understykning av en kommentar som Bosse hade skrivit, nämligen; "any change in him must take place within us as well..." Vi försöker på olika plan förstå vad det är som händer i Benjamin och i oss.  Både vi och Benjamin stävar efter att komma till en punkt där vi verkligen tror att han kan (och vill).

När det gäller Notube så är detta  något av deras signum: Att tro på att barnet kan (och vill) äta. Så gott som alla (några medicinska undantag finns dock) barn kan äta!  När det gäller sondberoende är det framför allt en utmaning för föräldrarna att våga sluta sonda och våga fortsätta utan sond. Och istället tro på barnet. Som någon sa "Metoden passar nästan alla barn men inte alla föräldrar!". För på ett plan är det ju mer bekvämt att sondmata. Då vet de vuxna att barnet får mat.

Även om det var längesedan vi slutade sondmata Benjamin finns det spår av sanning i denna filosofi som också gäller oss. På ett plan är det mer bekvämt att låta det vara som det är och låta Benjamin gå omkring med flaskan hela dagarna. För då vet vi att han får mat. Det är en stor utmaning för oss att göra förändringar vad gäller Benjamin och maten. Som till exempel att inte ge honom flaskan. (Känslorna och tankarna inför detta kräver ett eget inlägg).

Förändring... Det finns en mycket bra, relativt kort (166 sid) men en aning svårtillgänglig bok om förändring. ("Förändring" av Paul Watzlawick) jag vill å det varmaste vill rekommendera denna bok till alla som arbetar med människor och alla som arbetar med förändringsarbete (Hör på det alla på mitt jobb!!!)

I boken talas om två typer av förändring (och nu kommer jag att bli lite filosofisk); den ena som äger rum inom ett system som självt förblir oförändrat, den andra förändrar också själva systemet som helhet.  Det säger sig självt att en förändring av första ordningen (som han kallar det) endast är en pseudoförändring och endast en förändring av andra ordningen kan ge en bestående lösning på problemet.

"Think outside the box" helt enkelt (eller ja, enkelt och enkelt...)

Nåväl, ni får läsa mer själva. Men känslan hos oss är att vi kommit in i en återvändsgränd, en frustration så tärande att vi behöver hitta en lösning av andra ordningen. För som det är nu kan vi inte ha det! http://youtu.be/NhWgHnfhyq0 Vår stora utmaning är att få syn på systemet som vi själva är en del av. Få syn på och förändra. Men just nu har jag ingen som helst aning om hur det ser ut.

Ps. Hör av dig om ni vill låna boken;)




1 kommentar:

  1. Hej Sofia!

    Jag träffade Magdalena igår och hon berättade om er och Benjamin, och visade mig bloggen.

    Jag har läst igenom det mesta och förstår att ni har det kämpigt. Det gör mig ledsen. Samtidigt är det gott att få veta hur ni har det. Jag har tänkt på er ibland och undrat hur det är.

    Jag ber för er och hoppas att allt ska bli bättre med tiden.

    Katarina
    (som inte längre är kvar på Berget, som ni kanske vet).

    SvaraRadera