tisdag 30 juli 2013

Kvällsmat

18:06. Kvällsmat. Benjamin äter ingenting. Lillasyster äter kokta grönsaker och en wienerkorv.

När jag dokumenterar så här noga som jag gjort idag blir mönstret uppenbart: Benjamin äter inte under våra måltider. Han äter däremellan. Det kan förstås bero på att  han inte vill äta när vi äter eller att han inte är hungrig när vi äter. Det troligaste är nog ändå att han inte vill äta det som serveras vid måltiderna. Här någonstans uppkommer ett dilemma. Vi vill ju att Lillasyster ska äta mat, inte bara kex och kakor, så därför serverar vi inte det vid måltiderna. Det är ju nog svårt att begränsa hennes kex och kak-intag mellan måltiderna. Men det resulterar ju i att Benjamin inte alls uppskattar att sitta med vid måltiderna. När han gnällt ett tag låter vi honom gå från bordet. Och då vill Lillasyster också gå från bordet...

Vi slår knut på oss själva för att få någon ordning på måltiderna. Så slår det mig att detta med måltidskultur kanske inte så lätt för någon småbarnsfamilj och då blir jag faktiskt lite tröstad.

Nu badar båda barnen. Det behövdes!

Jag lade lite diskret en bit banan på badkarskanten om någon mot förmodan skulle få för sig att smaka på den. Men jag tänker inte alls på kaoset i köket. Om jag inte tänker på det så försvinner det nämligen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar