söndag 14 juli 2013

Några frågor från en vän

Ännu en förstummande vacker sommarkväll!

PappaB och Storasyster har på den sistnämndas önskan gått och fiskat. Lillasyster somnade utmattad efter ännu en utomhusdag fylld av nya intryck och äventyr. Benjamin ligger i sängen och roar sig själv genom att sjung-prat-jollra.

Så ges mig några minuter i lugn och ro innan det är dags att ta itu med kvällssysslorna och sen stupa i säng.

Jag satte mig först med datorn på balkongen men flyttade nyss in igen bara för att kunna lyssna på Benjamin. Lyssnar och njuter!

Med Benjamins ljud från rummet bredvid vill jag skriva. Jag har mycket att skriva om. Både för att skriva av mig och för att berätta för andra. Medan jag funderar över ingång till kvällens skrivande kollar jag mailen - så får jag uppslaget. Dagens inlägg får bli svaret på ett mail som jag just fick. Ett mail från en väninna som engagerat följer Benjamin. Jag tar mig friheten att först citera henne:

"...jag läser om Benjamins förehavanden. Jag blir alldeles förstummad och undrar om han får i sig det han ska och kommer det ut det som ska? När dricker han näringsdrycken? Och vi ska inte glömma dagis där han ser alla andra barn äta och han har haft chans att iaktta lillasyster som var på god väg att gå om honom.

Men självklart är det Ni föräldrar som hade modet att ta klivet rakt ut i intet med en bön om ......måtte det bära.

Jag fattar ingenting...."


Så här skriver jag i mitt svar:


"Kära C!
Ja, visst blir man förstummad. Det blir vi också. Att se Benjamin äta är verkligen en källa till förundran. Vi klev ut i intet. Burna av andras erfarenheter. Och det höll!

Din fråga om han får i sig det han ska är svår att besvara. Han äter ju fortfarande väldigt lite, ensidigt och onyttigt. Men han har faktiskt inte gått ner särskilt mycket i vikt. Eftersom han fortfarande är precis i början av sin ätande karriär så har vi goda förhoppningar om att han kommer äta både mer och fler saker allteftersom. Så denna relativt korta period av "malnutrition" (felnäring, undernäring, näringsbrist) är i våra ögon både acceptabel och nödvändigt. Hela "hemligheten" bakom hans framgångar med maten ligger i denna acceptens av malnutrition. En acceptens som i stort sett saknas i svensk sjukvård där det råder "nolltolerans mot malnutrition".  

Läkarna här fattar inte heller någonting. De är också förvånade när barn "helt plötsligt" börjar äta. Men vi är inte förvånade längre. Inte Graz heller. Deras metod fungerar och det är bara en tidsfråga innan man kommer att börja använda den i Sverige också. 

Jämfört med den effekt som flaskavvänjningen (och den därmed oundvikliga malnutritionen) fick så kan jag faktiskt inte hålla med dig om du vill ge dagisbarnens och lillasysters ätande någon vikt. Jag är övertygad om att flaskavvänjningen skulle gett samma effekt även om Benjamin inte gått på dagis och även om han inte haft en lillasyster. Jag tror inte att aldrig så många ätande barn omkring honom hade påverkat honom nämnvärt.

Det där med näringsdrycken är en avvägning! Vi tycker att det verkar som han äter mer annat när han inte får näringsdryck samtidigt som han vill ha den och antagligen också behöver den. Vi känner oss fram. För ett tag sedan fick han den både morgon och kväll men nu får han den bara på kvällen, samtidigt som Lillasyster får sin vällingflaska och Storasyster får kvällsfil. Vissa dagar får han den inte alls. (Om jag får bestämma...)

Ja, det kommer ut som det ska. Faktiskt är bajset i sig ett helt uppslag att skriva om. Har aldrig bytt blöja med sådan entusiasm som nu. En intressant iakttagelse är att han faktiskt kissar mer nu än tidigare! 

Vi ser fram mot att se dig snart! Det blir ju utan Benjamin då... Men du vet att du alltid är välkommen hit för att se vårt lilla mirakel "live".

Kram så länge!"

Nu tystnade han, vår lille hjälte! Somnade mitt i jollrandet. Och Storasyster har kommit hem igen,  utan fisk. Hon vill leka häst nu.  Och sova på balkongen. Min stund av lugn och ro är slut för denna gång. Men det är mysigt att natta barn på balkongen också. Vi pratar om himlen!

1 kommentar:

  1. Du är så bra Sofia!!!!! Fortsätt som ni gör så kommer detta gå hur bra som helst, kramar så det stramar❤

    SvaraRadera