tisdag 13 augusti 2013

Motivation, gratulation och till sist en livsviktig fråga.

Innan hade vi en pojke på 2, 5 år som inte åt.... Nu har vi en pojke på snart 3 år som äter!

Anledningen till att han äter är helt enkelt (men ack så gruvligt svårt) att vi inte erbjöd honom nappflaskan som han drack sig mätt genom tidigare. Det tog 10 dagar. Sedan började han äta.

Jag har funderat mycket på den mentala process som föregick beslutet att göra denna flaskavvänjning. Jag har också funderat mycket på varför vi inte gjorde detta tidigare (jo, vi försökte ju för 1,5 år sedan, men efter det...)

Det finns naturligtvis många orsaker till både det ena och det andra. Somligt förstår jag och somligt förstår jag inte. Hade jag förstått allt hade jag väl varit professor i motivationspsykologi. Minst!

Tänk er att ni har en vän som vill samla in pengar för att i ska kunna resa till ett annat land för att göra en "behandling" som knappt finns att tillgå i Sverige. Tänk er också att ni vet att det finns de som klarat att göra det på egen hand. Utan att betala uppemot 150 000 kr.Vad hade ni gjort?

I en sådan situation hade vi bara ett alternativ. Att försöka själva först innan vi gav vår vän klartecken att starta en förening för att samla in pengar till en behandling i Graz. Vår stolthet gav oss liksom ingen annan möjlighet. Vi blev motiverade att ge alla andra alternativ en chans och fick en knuff i ryggen att försöka på egen hand. Och det lyckades!

Vår vän ville hjälpa oss. Det gjorde hon också. Fast inte på det sättet som hon tänkt och var fast besluten att genomföra. Men genom att göra det hon gjorde öppnades andra vägar till en lösning. Vi fick den extra motivation som vi behövde.

Vår vän fyller år idag. Detta inlägg är mitt sätt att säga tack och grattis! Du vet vem du är! 


Stort grattis på födelsedagen!!!

Och till alla oss andra en fråga: hur är vi engagerade i våra vänner och våra medmänniskor?  Är beredda att lägga tid, pengar, drivkraft till något som gagnar andra mer än oss själva?

Eller är vår egen tid, våra egna pengar, våra egna drivkrafter bara just vårt eget?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar