lördag 31 augusti 2013

Blodpudding!

  • Vatten
  • Fullkornsmjöl av råg
  • Vetemjöl
  • Fett från nöt
  • Blodpulver av nöt och gris
  • Socker
  • Koksalt
  • Bindväv från nöt
  • Kryddor (bl a lök, kanel, koriander)
  • Animaliskt protein från gris
  • Potatisfiber
  • Arom
  • Konserveringsmedel E250
Nä, ibland är det bättre att inte läsa innehållsförteckningar.... Det tar liksom bort lite av aptiten. Men flickorna älskar blodpudding. Jag gillar det också (om jag inte läser innehållsförteckningen precis innan). Vi brukar passar på att äta blodpudding när PappaB är bortrest vilket han har varit hela veckan. 

Blodpudding är lättlagat.  Dessutom väldigt praktisk mat att ha med som lunch/mellanmål. Flickorna knaprade glatt på varsin skiva kall blodpudding på festivalen idag;) 

Men anledningen till att jag skriver om blodpudding är naturligtvis att Benjamin har ätit av den. Det har nu gått 11 veckor sedan Benjamin tog sitt livs första tugga Sedan dess har han i princip bara ätit kakor och kex. Han har smakat lite annat och en gång överraskat med att äta "massa" korv. Blodpudding smakade han hos mormor redan för ett par veckor sedan. Jag har haft det i åtanke sedan dess och igår stekte jag alltså ett helt kilo för att ha i beredskap. 

Igår smakade han några bitar. Idag lossnade det! Han har säkert ätit minst 25 små bitar. Han återvände till sin plats (där det alltid står något ätbart framme) efter måltiden och knaprade i sin några till. Sedan fortsatte han av bara farten att till kvällsmat äta 3 pannkaksbitar också i samma storlek (3x3 cm).

Jag hoppas att Benjamin har kommit över ännu en tröskel nu. Det här med kakor och kex börjar faktiskt kännas lite enahanda (särskilt som det kom en kallelse till tandhygienist häromdagen).

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att repetoaren utökas! Jag tycker inte att innehållsförteckningen är så hemsk, dessutom innehåller blodpudding mycket energi och järn.

    Med önskningar att fler maträtter accepteras inom en snar framtid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blodpulver,bindväv, animaliskt protein. Nja, det får det inte att vattnas i min mun precis. Men jämfört med allt annat knasigt vi stoppar i oss är det kanske rätt okej ändå!

      Och nyttigt är det ju! Och billigt. Och praktiskt som sagt!

      Radera