lördag 3 december 2011

För ett år sedan!

Idag är det precis ett år sedan Benjamin fick diagnosen laryngomalaci och vi började sondmata honom.

Vilken lättnad det var; ett svar på gåtan Benjamin! I och med sonden skulle varken vi eller han behöva kämpa så mycket med maten. Vi lade alla teorier om allergier och överkänsligheter på hyllan och kunde äntligen tömma frysen på all bröstmjölk. Laryngomalacin skulle växa bort inom ett år och då skulle han kunna äta utan besvär och således inte behöva sonden längre. Punkt slut.

Jag undrar ibland hur Benjamins 3 första månader i livet påverkat honom och hans utveckling. Hade något blivit annorlunda om vi börjat sonda tidigare? Hänger hans utvecklingsförsening ihop med kampen för maten de första månaderna? Vad skulle blivit annorlunda om man upptäckt "missbildningen" i halsen och börjat sondmata honom tidigare? Frågor som aldrig får några svar.

Jag vet inte om det bara hade varit positivt att börja sondmata honom tidigare. Men jag tror att vi skulle slutat sondmata honom tidigare. Jag tror att laryngomalacin växte bort ganska tidigt under våren. Det var bara det att vi sökte svaret på fel ställe. Vi väntade på att han skulle börja äta ordentligt och det skulle vara tecknet på att laryngomalacin vuxit bort. Men han började ju aldrig äta ordentligt...  Jag är ganska övertygad om att det inte berodde på laryngomalacin utan på att han utvecklat ett sondberoende. Men en tydligare plan för sondavvänjning än att "bara" vänta in ätandet, det fanns inte.

Kanske gör jag det för enkelt. Antingen eller liksom. Laryngomalaci och sondberoende. Det är de begrepp som jag känner till och vet något lite om. Vi vet inte om det finns fler faktorer som förklarar Benjamins ätproblem och utvecklingsförsening. Läkaren (som jag fortfarande inte litar på att hon helt och fullt känner till Notubes definition på sondberoende och inser de problem ett sondberoende innefattar) letar efter fler orsaker och håller öppet för att det kan finnas fler förklaringar.

Och visst... Benjamin hade inte alla typiska symptom på laryngomalaci. Han svarar inte riktigt som förväntat på metoden för avvänjning och matträning från Notube.

Benjamin är och förblir en liten gåta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar