torsdag 15 december 2011

Önskelistor om nötkräm och högenergimjölk

Benjamin på sin senaste leverans högenergimjölk.
Det finns föräldrar som mest av allt önskar att deras barn ska äta. Och så finns det föräldrar som mest av allt önskar att de hade något att ge sina barn att äta.

Vi har mat i överflöd till Benjamin! Skafferiet är fullt av lådor med mat. Det är dessutom inte vilken mat som helst utan högenergimjölk fullproppad med energi och näring. Kostnaden för senaste leveransen var 3379,20 kr. varav vi betalar en patientkostnad på 120 kr. Och får dessutom maten levererad till dörren. Utan kostnad. När maten slut ringer vi efter mer!
Nötkräm som räddar liv. Foto:UNICEF
Samtidigt, i en annan del av världen pågår en tyst katastrof. En katastrof som varje dag dödar 21 000 barn under fem års ålder. De flesta barnen dör av näringsbrist, diarré eller andra sjukdomar. De dör av orsaker som med enkla medel skulle kunna förebyggas. Det som saknas är vaccin, medicin, rent vatten och näringsriktig mat. Saker som UNICEF kan leverera. Saker som vi tillsammans kan leverera.

Vi kan lita på att Benjamin får det han behöver. Under kampen med Benjamin och maten har samhörigheten med mödrar i andra delar av världen vuxit hos mig. Det går inte att förstå men kanske kan jag ana något av den desperation man känner när ens barn tynar bort. Nu vill jag önska något av er som läser denna blogg. Jag vill att ni köper 6 förpackningar högenergimjölk från Unicefs gåvoshop eller en matkasse från Svenska kyrkan. Låt detta bli er julklapp till oss och ert stöd till de föräldrar som mest av allt önskar att de hade något att ge sina barn att äta. Tack!


Den här bloggposten är mitt sätt bidra. För i och med att jag publicerar den här bloggposten blir inte bara fler uppmärksammade på den tysta katastrofen utan dessutom innebär det att re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.

Har du också en blogg och vill göra något viktigt i jul? Hämta bloggmaterial här! Tillsammans räddar vi barns liv.

1 kommentar:

  1. Jag vet hur desperat jag blir när V ratar sin mat och vägrar att båda äta och dricka. Det är hemskt men det är samtidigt lite okej. Vi har en genväg. Vi har en knapp och vi har mängder med högenergirik mat att spruta in i den.
    Jag kan inte ens föreställa mig hur det känns att inte ha något att ge sitt barn att äta. Ett barn som inget hellre vill än att äta.

    V har köpt nötkräm, högenergimjölk,vaccin, mer vaccin och vätskeersättning till sina släktingar i år.

    Jessica

    SvaraRadera