torsdag 24 november 2011

Nån slags chocktillstånd!

Alltså... jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Jag är nog fortfarande i nåt slags chocktillstånd.

Jag var på Bvc idag. Tyckte att magen hade blivit så stor (Benjamins alltså - min ligger precis på genomsnittskurvan) och kinderna så runda.

Bvc-sköterskan var upptagen. Det dröjde och dröjde. Jag och Frida började bli hungriga så vi använde vågen i korridoren istället. Men den kunde jag inte lita på. Det kunde inte vara sant. Även om glädjetårarna trängde fram i ögonvrån försökte jag intala mig att vågen kunde vara trasig. Han kan inte väga mer än 8 kg när han i fredags (på sjukhusvågen) vägde 7255.

Vi väntade lite till. Tittade på alla bebisar som hade barnrytmik på familjecentralen. Men jag såg inte bebisarna. Såg bara deras kroppar. "Hur gammal kan den där vara? Hur mycket väger den? Och den?"

Till slut var det ledigt och vi fick låna den vanliga vågen. Jag blev helt stum när vågen stannade på precis 8000. Försöker fortfarande ta in och förstå detta faktum.  Så mycket har Benjamin aldrig vägt tidigare!

Vad har hänt? Ja, det undrar jag också!
En stor förklaring är att han äter annat än tidigare. Vi har bytt mat till Nutrini (1-6 år) som har 50 % högre kaloriinnehåll än Infatrini som vi hade tidigare. Men det är inte allt. Han äter lite mer än tidigare. Det slutar oftast på över 600 ml, tittar jag tillbaka var det mycket sällan över 600.
Även om  det inte borde påverka viktuppgången äter han också annorlunda än tidigare. Han dricker stora mängder åt gången. Nyss slukade han 170 ml i ett svep. Det är nog också rekord. Protokollen nuförtiden har 4-5 rejäla mål om dagen. Tidigare var det ett evigt duttande dagarna i ända. Även om vi förökte får det att gå lång tid mellan målen så att han skulle bli hungrig så drack han inga stora mängder.
Han karar att dricka från nappflaskor med större hål, maten kan komma fortare och han verkar inte bli störd av det längre. Det gör att måltiderna inte behöver ta så lång tid. Han äter snabbare än tidigare.
Och han har börjat stoppa mat i munnen. Han tuggar inte, sväljer inte men smakar! Ostbågen igår var lite mjuk, lite uppblött av saliv när vi väl slängde den.

Den stora viktuppgången har naturligtvis med den nya maten att göra. Men de andra förändringarna - har det med förra veckans "bantningskur" från Notube att göra??? Eller är de rena tillfälligheter??? Svaret på den frågan kommer vi väl aldrig att få. Men visst är det intressant?

6 kommentarer:

  1. Hurra hurra hurra hurra!

    SvaraRadera
  2. Grattis Benjamin! Äntligen! Glädjer mig med er! Johanna

    SvaraRadera
  3. Vilka underbara nyheter nu händer det grejer, det börjar lossna lite, hurra.

    SvaraRadera
  4. Underbart!! Så mycket ni gått igenom, det är inte svårt att känna med er när man läser din dagbok, Sofia. Jag har er i tankarna hela tiden. Tack gode Gud!

    SvaraRadera
  5. Vad roligt att läsa denna positiva fina viktökning! Blir så glad för din skull

    //gammal barndomsvänn

    SvaraRadera