tisdag 1 november 2011

Radioaktivitet

För ett år sedan hade Benjamin en urinvägsinfektion. För att bedöma njurarnas funktion efter urinvägsinfektioner hos små barn görs en njurundersökning sk njurscintigrafi ungefär ett år efteråt. Det gjorde vi idag.

Benjamin fick en liten dos radioaktivt ämne genom en plastslang i ett blodkärl. För att han inte skulle dra loss slangen fick han bandage runt hela handen så det såg ut som han amputerat den. Sedan skulle vi vänta tre timmar för att ämnet skulle samlas i njurarna innan man tog bilder med en gammakamera.  Under de 20 minuter som man tog bilderna skulle Benjamin ligga helt stilla, alltså helst sova! Jag själv fick ett blyförkläde för att skydda min gravida mage mot min radioaktive son.

Det hela kändes tämligen surrealistiskt:  Där vankade jag omkring på sjukhuset, stor och otymplig som en elefant med detta stela förkläde utanpå min tjocka mage och försökte hålla min radioaktive son vaken trots att hans ögonlock höll på att falla igen av trötthet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar