fredag 14 juni 2013

Dag 9

Idag ställde jag undan Benjamins flaskor!

Nu är det mugg, glas eller fingrar som gäller om Benjamin vill äta. Sked eller gaffel ratas fortfarande. Men vad gör väl det... det är väl bra mycket mer än hälften av världens befolkning som aldrig använder bestick?

Frukosten hoppade Benjamin över men tog igen med råge då han drack 2 dl näringsdryck på förskolan. Ur ett glas såklart;) På eftermiddagen försökte jag förse Benjamin med diverse olika plockmat mest hela tiden. Det blev Tacos till kvällsmat, bra med många små saker att suga på... Till fredagsmyset erbjöds majskrok, ostbåge, ett chips, salt pinne, ett halvt Digestive-kex samt två non-stop. Med långfilm vid köksbordet! Benjamin gnagde och gnagde och kväljdes rejält vid ett par tillfällen.

Vid ett av de tillfällena hade han en non-stop inne i munnen. Jag säker på att han skulle kräkas när han hulkade och hukade. Men han kräktes inte och när jag sopade upp alla smulor och allt klet och kladd letade jag förgäves efter två non-stop bitar. Men jag hittade bara en. Jag kommer aldrig få reda på vart den andra tagit vägen. Möjligen är den nu i Benjamins mage;)

Precis innan läggdags fick han Ost & broccolisoppa med lite grädde i och drack någon deciliter av den.

Benjamin visar att han är på väg mot en mer liberal hållning vad gäller munnen på andra sätt också. Till exempel hittade jag honom med Lillasysters napp i munnen. Den är utformad lite annorlunda än vad hans egna nappar är och det har aldrig hänt att han ens försökt suga på den tidigare! Likaså roar han sig med att dricka ur hennes pipmugg vilket heller aldrig hänt tidigare.

Benjamin är så på gång. Det är helt fantastiskt att följa hans utveckling dag och dag. Dessutom har han börjat med sin första två-ords mening: "Titta där!"

1 kommentar:

  1. Jag sitter med gåshud på armarna och ett stort leende och läser vad du skriver! Vilken kille! Vilka föräldrar! Vilket mod - från alla håll - och vilka underbara framsteg!

    Kramar och tankar

    Christina

    SvaraRadera